Debattera

Mjölken
Milko har bestämt sig för att höja priset på en liter mjölk med 1 krona. Jag tycker det är bra. Dom kan höja priset med både 2 och 3 kronor, utan att det skulle göra mig nånting. Det är bara bra att dom höjer priset på mjölken. Bönderna behöver dom stackars örena dom får in, det är trots allt 20 öre av den där 1kronan dom får i slutändan. För all mjölk som bönderna säljer till Milko går inte till mjölk, det går till Fil och Jogurt och annat oxå.
Men det jag inte förstår är varför barnfamiljer klagar över att mjölken blir dyrare. Mjölken är inte så dyr egentligen en mjölkliter kostar mellan 6 och 9 kronor, beroende på var man handlar. det är inte mycket pengar. Men ändå tycker dom att det är dyrt, ja, det blir några kronor mer tanke på att barnfamiljer köper några liter mjölk varje vecka. När jag var mindre till exempel, så drack jag säkert 1 liter mjölk om dagen, totalt. en halvliter i skolan och en halvliter hemma. Men jag förstår ändå inte varför föräldrarna till barn tycker att dom ska ha mer barnbidrag bara för att dom höjer priset på mjölken, det är det jag inte förstår. Hur prioriterar en barnfamilj om dom tycker att barnbidraget ska höjas med priset på mjölken? Mjölk är ändå det som ska vara bland det högst prioriterade sakerna i en familj. Om Karamellkungen höjde priset på Godis så skulle inte föräldrar klaga. Istället för att tjafsa om priset på mjölken så kan dom prioritera om och minska på godis och snask och dylikt. Då sparar dom mer pengar istället för att höja barnbidraget.


Kommentarer
Postat av: Veronika

Fast det är väl inte riktigt det som är problemet. Nu minns jag inte om du bor hemma eller inte men för mig som inte gör det så handlar det iaf om att det blir lite mer pengar som försvinner det är ju trots allt inte bara mjölken som höjs utan även andra saker. Så tillsammans blir det mycket. Men jag kan hålla med dig om att mjölkbönderna kan behöva en "löneförhöjning".

2009-09-02 @ 09:57:12
Postat av: blah

jävla ständigt tjaaaaaat om mjölk, vem bryr sig egentligen? närpoducerat eller ej, vad är skillnaden? vadå att det drar mer bensin att frakta mjölken från stockholm? om man tänker så, borde du ju engagera dej i LIIITE större frågor som alla jävla klimatförändringar som sker i världen, om alla utsläpp från alla fabriker( till exempel), men dessvärre måste jag säga att Arla/milko är same shit different name....alltså mjölk.

2009-09-12 @ 21:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0