Demokrati

Har Centern och dom andra 6 partierna som har suttit vid makten dom senaste åren hört talas om ordet Demokrati? Jag börjar starkt betvivla det. Dom verkar inte förstå att om svenska folket har valt in ett parti till riksdagen så har det partiet i riksdagen att göra, oavsett hur mycket vänstern, sossarna, miljöpartiet, centern, folkpartiet, kristdemokraterna, moderaterna protesterar. om nu svenska folket väljer att rösta in SD till riksdagen så är det så, då är det svenska folket som har bestämt det, det har inte dom andra partiledarna något med att göra, dom kan inte påverka det mer än att dom lyssnar på väljarna. Jag kommer att rösta på SD, det kommer inte jag att hymla med, jag tänker rösta på dom bland annat för att knäppa alla andra partier på näsan, för att dom inte röstar på sina väljare. jag är ingen rasist för det, och jag har absolut inget emot invandrare, däremot tycker jag att Sverige ska ta hand om alla arbetslösa, pensionärer, utförsäkrade, och sjukskrivna först, innan dom slösar mer skattepengar på att ta hit fler invandrare som inte vill arbeta. Jag har inte något emot invandrare som VILL jobba och lära sig svenska. det är en sak om det är risk för personens liv. men kommer det hit personer som bara kommer hit och lever på samhället, och inte vill jobba eller ens lära sig svenska så ska dom inte vara här. Till exempel, en invandrad pensionär, som aldrig har jobbat här i Sverige i hela sitt liv, får ut mer i pension än en svensk pensionär, som har jobbat och slitit hela sitt liv här.

Här är anledningen till att jag valde att skriva om detta, Artikeln.. Jag tycker att Kenneth Johanssons uttalande är skamligt i den här artikeln. Ett parti har i riksagen att göra, så länge det kommer över 4% - spärren vid ett val.. och kommer då SD över 4%-spärren så har dom i riksdagen att göra.. Vid det här valet så tror jag att dom kommer in i riksdagen, för att dom har gjort vad dom andra partierna inte göra, dom tar upp invandringsfrågan, dom andra partierna tystar ihjäl frågan istället...

Kommentarer
Postat av: sara

Jag håller nödvändigtvis inte med om SD politik, men jag ser knappt nått annat alternativ, med tanke på att de andra partiernas invandringspolitik i mina ögon inte håller måttet, med det sagt, så tycker jag att det verkar som att dom inte har nån invandringspolitik alls. För att jag ens ska överväga att rösta på något annat parti så får dom andra partierna lov att öppna ögonen för hur verkligheten ser ut för många ute i landet, och lyssna på väljarna. Politikerna får lov att inse att dom inte kan ha massinvandring när över 100000 svenskar är arbetslösa. Dom får lov att inse att dom inte kan ge pensionerade invandrare högre pension än svenska pensionärer, det är dom svenska pensionärerna som har byggt upp sverige, och som har byggt upp ekonomin, då kan dom faktiskt få ha det bra på ålderns höst, det ska iochförsig dom invandrande pensionärerna också, men dom invandrande pensionärerna som aldrig har arbetat i sverige, dom har inte hjälpt till att bygga upp ekonomin. Jag har absolut inget emot invandrare, jag tycker bara att ínvandringen ska ske på ett snyggare sätt, och att Sverige ska kunna ta hand om dom invandrare vi redan har, än att fortsätta ha massinvandring, när vi inte kan ta hand om alla dom vi har här redan. Invandring i all ära, men när det inte ens finns jobb åt dom, och knappt åt svenskarna, då börjar jag fundera. Invandring i all ära, men man ska ha krav på dom oxå, dom SKA vilja lära sig prata svenska, och dom SKA vilja ut i arbetslivet och dom behöver inte nödvändigtvis behöva anamma den svenska naturen utan att behöva bli ifråntagen sin egen kultur, men man får ta seden dit man kommer. det är lite mer av vad jag tycker...

2010-01-17 @ 21:50:07
URL: http://saracarolineboberg.blogg.se/
Postat av: hannah

Hoy hoy!

Jag och min bror har pratat en del om det här också, just med invandrarproblematiken (vilket ju INTE gör oss till rasister, eller hur? folk är så känsliga!) och att SD är de enda som är sunda nog att våga kolla på det. Vi tänker också rösta på dom i år, sedan får väl folk bli arga och kalla oss rasister då. Drygt bara att dom inte kollar upp sitt fakta innan de drar en massa slutsatser.



Bra att du skriver om det! Folk behöver vakna lite för alternativen innan dom går in och kryssar i M eller S av ren automatik. :)

2010-01-19 @ 07:58:04
Postat av: Malin

Många glömmer, och det är kanske lätt att göra det när man är född på 1900-talet, att Sverige inte alltid har varit en demokrati. Folket bestämmer här, men det betyder inte alltid att folket är tillräckligt insatta i de politiska systemen för att förstå precis allt som pågår. Därför har vi politiker, som gör jobbet åt oss. Sverigedemokraterna kissar demokratin i ansiktet, stampar på jämställdhet och sparkar bakut när de kommer till att omfamna kulturella skillnader - det som livet går ut på.



Om man vill rösta på SD har man såklart friheten att göra det (eftersom Sverige, som sagt, är en demokrati). Men om man gör det med föreställningen att partiet INTE är främlingsfientligt, inte stöjder vit makt och i slutändan nazism är man bara ofattbart nonchalant och oinsatt.

2010-01-25 @ 13:07:05
Postat av: Gabsan

Såsom Malin säger utgår demokrati ifrån folkets vilja och om SD kommer in i riksdagen denna mandatperiod så måste man självklart hörsamma väljarnas val. Dock finns det en stor problematik med ett parti som dels inte själva vilar på den demokratiska grunden att varje människa är lika värd och dels är det bekymmersamt eftersom de i grunden är en anti-demokratisk rörelse som har politicerats.



Hannah skriver i sin kommentar att man skall kolla upp fakta innan man drar slutsatser. Ja. Detta måste dock även gälla vid kritik av SD och dess utsagor.



- Invandring behövs för att Sveriges ekonomi skall gå runt. Den behövs för att den svenska välfärden skall fungera.

- Du Sara skriver att du ska missnöjesrösta eftersom de nuvarande riksdagspartierna inte lyssnat på tidigare väljare. Faktum är att forskning visar på att politiker följer sina valmanifest väldigt noga och gör det de utlovat (för mer info om detta, sök på Elin Naurins avhandling om ämnet).

- Denna massinvandring av människor som inte vill arbeta, var finns de siffrorna någonstans? Forskning visar även här på att det är väldigt få (infödda svenskar som nysvenskar) som bidragsfuskar.



Invandringspolitiken är ett svårt område eftersom det finns en stor segregation där vissa människor inte släpps in på arbetsmarknaden eftersom de heter Mohammed istället för Kalle. Kan man lösa denna situation genom att låta SD - som vill motverka ett öppet och mångkulturellt samhälle - få komma till makten? Verkar högst paradoxalt.



Att lägga sin röst på en aktör som förespråkar olika värde för människor med annan kultur, bakgrund och etnicitet är direkt kopplat till rasbiologisk ideologi, är ett farligt steg. Inte bara för samhället utan även för demokratin. Är du verkligen redo att förkasta tanken om mänskliga rättigheter och lika värde enbart för att partierna inte tagit tag i frågan utefter din egen uppfattning?



Nej, det är en sak att vara missnöjd med representationen och en annan sak att istället lägga sin röst på ett parti som vilar på tanken om att människor inte är lika mycket värda beroende på var de är födda. En sådan tanke skrämmer mig bara.



2010-01-26 @ 00:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0