Terrordåden i Norge

Nu är rättegången i fokus både i Norge och Sverige, och kanske till och med i övriga Europa.. Har hört flera tankegångar kring Anders Behring Breivik, och det är många som inte tycker om han, och det förstår jag, jag är inte en av dom som hatar han, men jag är inte en av dom som tycker om han heller, jag är neutral. När ett sådant hemskt och avskyvärt brott har begåtts mot mänskligheten, och så många människor, så får man inte glömma bort att vara neutral. Jag ser inte personen bakom brottet som sådan, man får lov att fokusera på brottet separat från personen bakom det, då går det att vara neutral. Jag hatar inte Breivik som person, jag hatar brottet han har begått.

Rättegången är något spm behövs, inte nödvändigtvis för att klargöra huruvida om han är skyldig eller inte, det är inte det som rättegången handlar om, för skyldig, det är han. Rättegången är mer för att de drabbade familjerna ska få upprättning, och ett avslut. Rättegången är till för att Breivik ska få berätta om vad som hänt, och så att man får veta motivena bakom dåden. Den är även för att Norge som land ska få ett avslut, och för att Norge är ett demokratiskt och rättvist land, och i alla demokratiska rättvisa länder ska alla som har begått brott få en rättvis och demokratisk rättegång, oavsett vilket brott eller hur många brott man har gjort, men rättegången handlar inte om skuld, för han har redan erkänt sig skyldig till alla mord, och brotten han har begått.

Har en massa flera tankar kring det, men har hunnit tappa bort några under tiden jag har skrivit..



http://www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-rattegangens-andra-vecka-inleds

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ylva-brune-vi-har-rasistiska-tankestrukturer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0